1999 yılı Mayıs ayında Mithatpaşa Caddesinde Vali Konağı karşısında yıllardır kullanılmayan izbe bir dükkanı bir arkadaşımla beraber kiraladık. Hatırı sayılır bir para harcayarak dükkanı çok şık bir mağazaya çevirdik. Türkiyede yeni yeni tutunmaya başlamış olan, oldukça kaliteli malzemeleri çok şık tasarımlarla sunan Escarelle markasının İzmirdeki satış mağazası olduk. Mağazanın adında da markayı kullandık.
Zaten bir sürü giyim markası ve dükkanı, mağazası vardı. Ürünlerde tasarım ve kalite farlılığı vardı ancak benzer marka ve ürünlerden, mağazalardan bir farklılığımız olmalıydı.
Son dönemlerde sıkça duyduğumuz inovasyon kavramı sadece yeni bir ürün ya da hizmet ortaya çıkarma değil aynı zamanda mevcut bir ürün ya da hizmetin yeni bir fayda yaratmak üzere farklı şekilde sunulmasını da kapsamaktadır. 1999 yılında farklılık sağlamak için ne yapabiliriz diye düşündüğümde müşterileri kendilerini özel ve iyi hissettirecek bir fikir olarak, özel günlerinde kutlama kartı (evlilik yıldönümü ve doğum günü) hazırlayıp göndermeyi düşündüm.

Bunun için dekoratif mumlar, çantalar, aksesuarlar, biblolar ve alışveriş çeki hazırladık. İsim, iletişim bilgileri (adres, mobil ve sabit telefon) evlilik tarihi ve doğum tarihi için form oluşturup, her gelen müşteriye doldurttuk ve bir kulüp kartı verdik. O yıllarda tablet bilgisayar yoktu, taşınabilir bilgisayar da büyük ve hantal olmalarına rağmen ortalama 2000 USD fiyatla satıldığından kolayca alınabilir değildi. Bilgisayarımız yoktu, formlar dosyalanıyordu, formlardan listeler oluşturuyor, özel gün takibini bu şekilde yapıyorduk. İndirim duyuruları için çalışanımız Ayşe Ozan Merez müşterilere tek tek telefon edip haber veriyordu.
Cep telefonu sayısı azdı, herkeste cep telefonu yoktu. Mobil cihaz olarak iş adamı ve mali durumu iyi serbest meslek sahiplerinde (avukat, doktor, müşavir ve benzeri) araç telefonu vardı. SMS göndermek telefonla görüşmekten daha maliyetliydi. Bir ya da iki kargo şirketi vardı, onların da merkezi yerlerde birkaç şubesi vardı ve posta göndermekten dört-beş kat maliyetliydi. O yüzden müşterilere posta ile ulaşmak gerekiyordu.

Doğum günü kutladığımız bir bayan yarı kızgınlık yarı üzüntülü karışık duygularla gelmiş ve kocasının Kim Escarelle butik? Yoksa senin butikçi sevgilin mi var diye tartışıp kavga ettiklerini söylemiş. Ne olur bana kart mart göndermeyin demiş.
Bir diğeri evlilik yıldönümünü unutan kocasının bir başkasının hatırlaması ve hatırlatmasına içerlediğini, tartıştıklarını ve aralarının bozulduğunu söylemiş. Bu şekilde olumsuz geri bildirim yapan müşterilerin formlarına kart gönderilmeyecek diye not düşmeye başladık.

Yıllar sonra bankalaraın büyük alışveriş mağazalaraının müşteri ilişkileri yönetimi (CRM Customer Relationship Management) kavramını ve yararlarını keşfetmeleriyle benzer uygulamaları yapmalarını gördükçe bize gelen geri bildirimler geldi hep aklıma. Bizim 1999 yılında yaptığımız özel gün kutlaması ve indirim duyurularını bizden dört beş yıl sonra bankalar ve Boyner, YKM gibi büyük marka ve mağazalar da yapmaya başladılar. Şimdi ise yalnızca bir kez alışveriş yaptığınız mağaza ya da dükkanda bile cep telefonunuzu sorup kayıt altına alıyorlar ve tanıtım mesajları gönderiyorlar. Sizi bilmem ama, bilgisayardan otomatik olarak gönderilen SMS kutlamaları ya da kredi kartı ekstresine konan mumlu pasta resmi ile not düşülen doğum günü mesajları hiç sıcak gelmiyor bana.
İlk yılını çok iyi geçiren ve İzmirde adını duyulan bu ilk ticari girişimim ne yazık ki 2001 yılındaki ekonomik kriz ve hükümetin devalüasyon kararı nedeniyle tatsız şekilde son buldu. Çünkü kiralamayı döviz ile yapmıştık, yüzde 60 devalüasyonun sonuçlarına dayanmak zordu. Üstelik markayı yaratan İstanbul firması krizden etkilenmekle kalmadı, ödemelerini aldığı siparişleri göndermedi ve üretim ile yönetim merkezinin bulunduğu yedi katlı binasını bir gecede boşaltarak ortadan kayboldu.
Bana da bir yenilik ve müşteri ilişkileri yönetimi anısı kaldı.
Bir yanıt bırakın
Yorum yapabilmek için giriş yapmalısınız.