
Gidip göreceğim kısmetse. Bu yazıyı sergiyi gördükten sonra yazmayı düşünüyordum, ama çok güzel bir tesadüfle, o serginin açılışına katılan aile fertlerinden, Halikarnas Balıkçısı’nın kızı İsmet Noonan’dan olan torun JoAnne Aliye Noonan Kutup’dan dinleyince, yazmadan edemedim. Belki gitme imkanı olan dostlara faydası olur düşüncesiyle? Sergi açılışına giden JoAnne Aliye (Kuki), Fahrelnisa’nın oğlu Prens Raat, gelini ve diğer aile fertleriyle de ilk kez orada karşılaşmış olur. Fotoğrafları çeken Kuki’nin oğlu Can Gümüş. Verdikleri bilgi ve sergi fotoğrafları için her ikisine de çok teşekkürler…

Bu sergiyi önemli kılan çok sayıda özellik var. Bunları önem sırasına göre koymadan, kendimce ve de İzmir için çok önemli olduğunu düşündüğüm şey şu bilgi:
Fahrelnisa Zeid ilk sergisisini İzmir’de açtı!

“Tevazuun bu kadar sevimli olduğunu / Candan nezaketle ruhlara dolduğunu / Takdirlerim artıyor Hilmi’de gördükçe ben. / Memleket feyz alacak canlı örneklerinden / Hatıralar bırakan bir gece verdi bize / Milli heyecanları duyurup kalbimize. / İçli tablolarını anlamak güçtür biraz. / Şiirden anlamayan bunları anlayamaz. / Sanatkar Fahrelnisa metinlerini bir bir, / Güzel bir şarkı gibi söylüyor bütün İzmir.”

Ama ne şahane olurdu İzmir ha!
Serginin ana sponsoru Alman Bankası.. Türkiye olabilseydi ne şahane olurdu ama!
İlk sergisini İzmir’de açan sanatçının adını, uluslararası bir üne sahip olarak, 70 yıl sonra dünyanın en büyük modern müzesinde açılan sergisinden sonra duymak ne hazin.

Ülkemizde sanatın ve sanatçıların çok özel ve değerli olduğu kayıp zamanların izinde…
Vezir Şakir Paşa Ailesi ve Prenses Fahrelnisa Zeid
Son Osmanlı saray çevresi ve Atatürk başta olmak üzere Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluş dönemindeki çevrelerin içindeki ünlü bir aileye mensuptur Fahrelnisa. Babası tarihçi, yazar, vezir Mehmet Şakir Paşa, annesi İsmet hanımdır. Amcası da dönemin önde gelen devlet adamlarından Sadrazam Cevat Paşa’dır. II. Abdülhamid’in sadrazamı olan Cevat Paşa sözünü esirgemeyen, şahsiyet sahibi bir devlet adamıdır. Ancak bir komplo düzenlediğinden kuşkulanan Padişah onu sadrazamlıktan azleder. Bu olay üzerine Şakir Paşa, kardeşinin uğradığı haksızlığı içine sindiremez ve II. Abdülhamid’in verdiği konakta oturmayı ret eder, saray çevresinden uzaklaşır, Büyükada’daki köşküne yerleşir.

1901 yılında doğan Fahrelnisa ilk resme başlaması 8 yaşında iken ağabeyi Cevat Şakir’in teşvikiyle olmuş. 14 yaşında düzenli resim dersleri almış, 1920’de de İstanbul Sanayii Nefise Mektebi Ali’sindeki akademik sanat eğitiminde başladığında 20 öğrenci arasında ilk ve tek kız öğrenci olmuştur. Daha sonra Fransa’da modern resim alanında eğitim görmüştür. Resimlerinde Fahrelnisa imzasını kullanan sanatçı, Zeid soyadını ve prenses ünvanını dönemin Irak Büyükelçisi Emir Zeid ile evlenmesiyle almıştır. Emir Zeid’den Raat isminde bir oğlu vardır.İlk eşi Fecriati yazarlarından İzzet Melih Devrim’den olan kızı Şirin Devrim ünlü bir tiyatrocu, oğlu Nejad Devrim annesinin izinde ressam olmuştur.
O bir Türk, o bir Müslüman, o bir Prenses

Eserlerinde görülen Türk, İslam, Bizans, Arap, Pers kültürel etkilerini harmanladığı tarzı onu Avrupalı içinde farklı ve eşsiz kılma nedeni olur. Elçi olan eşinin Türkiye görevi sonrasında 1945 yılında Londra’ya tayin olmasıyla Londra-Paris arasında, hem içinde bulunduğu aristokrat çevre, hem de Avrupa’da, sanatın kalbinde bulunması onun uluslararası ünlenmesine, kariyerinin üst basamaklarına tırmanmasına imkan sağlar.

Belgesel videoda Fahrelnisa’nın Prens Emir Zeid’ten olan oğlu Raat, annesinin çalışma disiplinini anlatırken, kraliyet ailesi, prenses olarak onca şaşaalı yaşantısına rağmen ne kadar yoğun bir şekilde, içe kapanarak, sabahın köründe ve saatlerce odasından çıkmadan boyalara ve hayallerine gömülerek çalıştığını öğreniyoruz. Aynı bilgiye Şakir Paşa ailesinin “Füreya”, “Şirin Devrim” “Anılar akın akın” gibi otobiyografik kitaplarında da rastladım.



Genç Türkiye Cumhuriyeti’nin ilk modern ressamlarından dünyaca tanınmış Fahrelnisa Zeid, 1991’de Amman’da hayata gözlerini kapamadan önce Tate Modern’de retrospektif sergisi açmayı düşünmüş müydü acaba? Paris sanat çevrelerinde “Onun eserleri büyük tutku ve olağanüstü güvenin eserleri” olarak nitelendirildiğine bakılırsa, ona bu teklif sağlığında gelmiş olsaydı hiç şaşırmayacaktı şüphesiz.
Sizi sanatçının muhteşem tablolarıyla baş başa bırakmadan önce son söz olarak bir şey daha söyleyeyim:

Kentimiz İzmir’in yakın tarihindeki ülke genelini etkileyen ilklerini düşünürsek, belki yeniden, yeni bir devinimle kolları sıvayabiliriz.
Sanata, edebiyata, kültüre verilen önem, insanın özgürlük ve yaratıcılığına verilen değerin ölçüsüdür.
Karma Sergileri
– 1950 Uluslararası Kadın Ressamlar ve Gravür Sanatçıları Sergisi, Londra
– 1951 Fransız Sanatçılar Sergisi, Floransa
– 1952 Kunsthalle, Bern
– 1952 “L’Ecole de Paris” sergisi, Babylone Galerisi, Paris
– 1952 “Témoignage d’Aujourdhui” Sergisi, Güzel Sanatlar Sarayı, Brüksel
– 1955 Dina Vierny Galerisi, Paris
– 1955-56 Uluslararası Gravür Sergisi, Cincinnati (ABD)
– 1955-56 Amerikan Federasyon Sanat Cemiyeti, New York (ABD)
– 1972 Uluslararası Kadın Ressamlar ve Gravür Sanatçıları Sergisi, Roma
– 1981 Salon d’Automme, Paris
– 1981 Festival d’Akaba
– 1982 Türk Resminde Figur ve Portre, Galeri Baraz, İstanbul
– 1984 “Charles Eestienne ve Paris’te Sanat 1945-66”
– 1986 “Yüzyılın İkinci Yarısında Türk Resmi”, Galeri Baraz Organizasyonu, Yıldız/Silahhane
– 1987 Türk Resminde Modernleşme Süreci, Galeri Baraz Organizasyonu, AKM, İstanbul
– 1988 Kraliyet Kültür Merkezi Vitray Sergisi, Amman
– 1989 “Büyük Sergi”, Galeri Baraz Organizasyonu, AKM, Ankara
– 1989 “Büyük Sergi”, Galeri Baraz Organizasyonu, Eskişehir Üniversitesi Sergi Salonu, Eskişehir
– 1990 “Etkinlikler Sürecinde 15. Yıl”, Galeri Baraz Organizasyonu, AKM, İstanbul
– 1994 “Arab Women Artists”, National Museum of Women in the Arts, Washington, D.C.
– 1994 “Arab Women Artists”, Boston, Atlanta, Miami, ABD
– 1998 “Türk Resminde Soyut Eğilimler”, Galeri Baraz Organizasyonu, AKM, İstanbul
Kişisel Sergileri
– 1944 Özel Sergi, İstanbul
– 1945 Özel Sergi, İstanbul
– 1946 Halk Evi, İzmir
– 1946 Cernuschi Müzesi, Paris
– 1947 St. Georges Galerisi, Londra
– 1948 Gimpel Galerisi, Londra
– 1949 Colette Allendy Galerisi, Paris
– 1950 Hugo Galerisi, New York
– 1950 Güzel Sanatlar Akademisi, Dublin
– 1950 Çağdaş Sanat Galerisi, Bristol
– 1951 Beaune Galerisi, Paris
– 1951 Salon des Réalités Nouvelles, Paris
– 1952 Craven Galerisi, Paris
– 1952 Galeri 16, Zürih
– 1952 Art Gallery, Beloit (ABD)
– 1952 “Alice Harikalar Diyarında” Sergisi, Kleber Galerisi, Paris
– 1953 Dina Vierny Galerisi, Paris
– 1953 Salon des Réalités Nouvelles, Paris
– 1954 Çağdaş Sanat Enstitüsü, Paris
– 1954 Salon des Réalités Nouvelles, Paris
– 1955 La Hune Galerisi, Paris
– 1956 Güzel Sanatlar Sarayı, Brüksel
– 1956 Güzel Sanatlar Sarayı, Brüksel
– 1956 Kleber Galerisi, Paris
– 1957 Lord’s Galerisi, Paris
– 1959 İschia, İtalya
– 1961 Dina Vierny Galerisi, Paris
– 1964 Güzel Sanatlar Akademisi, İstanbul
– 1964 Hitit Müzesi, Ankara
– 1969 Katia Granoff Galerisi, Paris
– 1972 Katia Granoff Galerisi, Paris
– 1981 Fahrel Nissa Zeid ve Enstitüsü Sergisi, Amman
– 1990 Institut du Monde Arabe, Paris
– 1994 Cemal Reşit Rey, Galeri Baraz Organizasyonu, Erol Kerim Aksoy Vakfının Katkılarıyla, İstanbul
?1-K(*)İsmet Kabaağaçlı Noonan, Halikarnas Balıkçısı’nın kızından Anılar Akın Akın,2010-Bilgi Yayınevi
Bir cevap yazın
Yorum yapabilmek için giriş yapmalısınız.