Yol boyu otobüsümüzün şoförü Hüseyinin yüzü asık, hiç gülmüyor desem yeridir, ama muavin Sedat çok güler yüzlü. Bazen bir çiçeğe, hayali bir varlığa bile gülümsediğini düşünüyor insan.
Antik Çağın Tralleisi Aydın ili yol boyu dizilen bağı bahçesiyle gülümseyerek karşılıyor bizi.

Oteldeki havuzun çevresi sonbaharın renkleriyle bezenmiş. Elimde fotoğraf makinesi dolaşırken görevlilerinin baskınına uğruyorum: “Yabancıların fotoğraf çekmesi yasak! ”
Otel müşterilerinden olduğumu söyleyince biraz yumuşuyor tavırları.
Bu arada, yağmur gücünü arttırdıkça doğanın görüntüsü hızla değişiyor. Yapraklar hızla savruluyor yere. Bulutlar gri ve siyah tonlar arasında gidip geliyor. Şu doğa ne enteresan ressam!
Dalıp gitmişim…
Bu rahat otelin tek kusuru Aydın il merkezine dört kilometre uzaklıkta olması. İlkbahar aylarında yoldan geçen dolmuşlarla ulaşım rahat ama kış aylarında yol kenarında epey bekliyor insan. Allahtan, otelin çevresinde yer alan alışveriş merkezlerinde çalışanlar -bu sorunu bildiklerinden olsa gerek- otomobillerini durdurarak “Nereye gideceksiniz?” diye soruyorlar. Eh, elin garip oyuncusu nereye gider ki…
Oyunun sahneleneceği Dr. Hidayet Sayın Sahnesi şehir merkezine yakın olduğu için, Devlet Tiyatrosu oyunlarını burada sahnelemeyi tercih ediyor, ama sahnenin akustiği çok kötü. Yankılanan seslerle daha çok bir Türk hamamını andıran salonda tüm biletlerin satılmış olması tek tesellimiz oluyor.
Seyirci açısından da durum iç açıcı değil. Koltuklarının çoğu kırık dökük. Bilet alanlar kırık koltuk aralarına sıkıştırılan beyaz plastik sandalyelere oturtuluyor. Soyunma odasının pencerelerinin gelişigüzel tutturulan gazete parçalarıyla kapatılması da ayrı bir rezalet.
“Önemli olan salonu yapmak değil, korumaktır” sözünün ne kadar haklı olduğu bir kez daha kanıtlanıyor. Umarım, yetkililer bu durumu kısa zamanda çözüme kavuşturur.

Oyun sonrası, fuayede otuzlu yıllardan kalma iki fotoğrafı inceliyorum. Birinci fotoğraftaki Cumhuriyete inanan bir avuç insanın Aydın meydanındaki kutlama görüntüleri çok etkileyici. Kalabalığın hemen arkasında görünen “Bu akşam Park Sinemasında – Cehennemler Diyarı – Tiyatro – Dans ” yazılı afiş o yılların tiyatro ortamına ilişkin ilginç ipuçları içeriyor.

Oyundan sonra kısa süreli yemek molası verdiğimiz Sarıoğlu Lokantası 1953 yılından bu yana damak zevki hazırlıyor konuklarına. Personeli çok güler yüzlü. Ekibin bir dediğini iki etmemek için ellerinden geleni yapıyorlar. Yöreye ait uzun kırmızı biber dolması ve enginar saplarından yapılan sebze yemeği değişik bir tat bırakıyor damağımda. Yemek üstüne sade kahveleri de süvari biçiminde (çay bardağında) içince değmeyin ekibin keyfine…
“Hiç zorluk yaşamadınız mı peki?” dediğinizi duyar gibiyim. Yaşanmaz mı? Sahne makinistleri ve ışık biriminden arkadaşlar her oyunda bir yandan ağır bir dekoru ve ışık sistemini kurup kaldırmakla uğraştı; bir yandan da yağmurun acımasız koşullarıyla…
Neyse… Ayasofyanın mimarlarından Antemiusun , matematikçi Thalesin memleketi Tralleisi ya da diğer bir deyişe Çakırcalı Efenin, Atçalı Kel Mehmetin yurdu Aydını geride bırakıp Muğla iline doğru çıktık yola. Yağmurun bereketi yine iri damlalarla düşüyor yeryüzüne. Tarihçi Herodotun “En güzel gökyüzüne sahip yer” dediği Muğlada da gökyüzü griden siyaha dönüşüp duruyor.
Konakladığımız Tuna Otel yeni bir yapı; hele girişteki büyük avize görülmeye değer. Ancak, otelin altyapı eksikliği çok fazla. Bir kere, kış aylarında azaltılan personel sayısı, serviste gözle görülür bir eksiklik yaratıyor. Örneğin, oda servisi saat 22.00’de kapanıyor. Bizim gibi oyun öncesi yemek yemeyip, oyun bitimi sıcak bir şeyler yiyip içmek isteyenlerin vay haline! Otelin çevresinde yer alan “outlet” denilen mağazalar ve yiyecek içecek yerleri biraz olsun kurtarıyor durumu.
Otelin spor salonu ise soğuk ve bakımsız. Spor yapmak için salona inince morga girmiş gibi oluyorsunuz. Odalar ise sıcak, temiz ve konforlu. Çay ikramları için sunulan düzenek çok şık ve zarif. Camlı bir bölmeyi kaldırınca otomatik olarak su kaynatıcı ve kahve servisi önünüze geliveriyor.
Dinlenme günümüzde, gezmemiz için Akyakanın Azmakbaşını önerdiler. Genç, cevval garson Ali nasıl gideceğimizi bir solukta anlatıyor. Taksiciler konusunda da uyarıyor bizi: “Aman ha! Bu mevsim binen yok zaten. Binen olunca da…” Muğlalıların dediği gibi: “Gerisini anlayıveren gayri!”
Otelin hemen önünden geçen dolmuşlara bindik; ver elini Akyaka. Dolmuş içinde Egenin sıcak yüzü gösterdi kendini ve sohbetimize Mustafa Mert de katıldı. Emekli olduktan sonra Akyakaya yerleşen deyim yeriyse inzivaya çekilen Mert , hem yöre hakkında kısa bilgiler verdi hem de lezzetli bir balık yiyebileceğimiz Marmarisli Nadirin yerini önerdi.
Akyaka rüzgârdan ilginç bir yüz kazanmış beyaz kayalıklar içine gömülmüş bir belde. Kış güneşinin altında meydanın tadını kedilerle köpekler çıkarıyor. Çoğu işyeri kapalı. Bir barın önündeki ilansa çok ilginçti: “12-12 2012 Rakı Günü… Mezeler bizden!”

Yavaş yavaş yol veriyor motora Vedat Kaptan.. Sazlıklarla örülü labirentlerin içinde su giderek gizemli bir hal alıyor ve birden önünüzde akvaryum tabir edilen su cenneti beliriyor. “Burada su derinliği 12 metre. Suyun en derin yeri… Burası kefal ve levrek üreme havzası. Ayrıca yılanbalıklarını da görebilirsiniz” diyor Vedat.

Kış güneşi yakıcı. Su tavukları, ördekler, kazlar eşlik ediyor gezimize. Suyun altı ise yemyeşil otlarla örülü. Derenin akıp giden suyuyla öyle uyumlu, öyle güzel dans ediyorlar ki; büyüleniyorsunuz.
Hani yolunuz düşerse, Azmakbaşını mutlaka tekneyle gezin. Gördüğünüz görüntüler büyüleyecek sizi. Kıyıda tanıştığımız kişilerin söylediği gibi” Buraları Nisan- Mayıs, Eylül- Ekim güzel! Geliverirsiniz gari! ”
Bize önerilen balık lokantasına doğru yola koyulduk. Yol çalışması olduğu için derenin sığ yerleri daha bulanık. İşçiler doğanın sessizliğini çekiç sesleriyle yırtıyorlar durmadan. “Kolay gelsin!” diyorum; “Sağ ol!” diyorlar. Ayaküstü sohbet ediyoruz. Çoğu Güney Doğudan Doğu Anadoludan gelmiş. Yanık türküler mırıldanıyorlar:
“Aneey, gidiyom gurbete doğru! Ağlama aney, aney, aneyyyy!”
Hüzünleniyorum; bir taş gelip oturuyor göğsüme. Bu ülkenin insanı, suyu, türküsü güzel be!
Bu güzelliğe bir de mitolojinin babası Şadan Gökovalı hocamın arkadaşı Özer Bey eklenmez mi?
Özer Ormancıgil kış güneşinin tadını çıkarıyor. Merhabalaşıyoruz; ayaküstü başlıyoruz sohbete. “Hayat, Ben ve Bu Bu Bu” diyerek şiir kitabını imzalayıp veriyor. Kitabın içeriğini seversiniz sevmezsiniz bilemem, ama öyle güzel bir özelliği var ki… Şiirler sayfa sayfa ilerledikten sonra birden aynı şiirler tırtıklı, koparılabilir bir sayfa düzeniyle karşınıza çıkıyor. Hani, insan dediğin sever belki bir şiir, koparıverir koyar zarfın içine. Zarfın içine diyorum , çünkü her sayfa zarfa girecek şekilde tasarlandı” diyor sevecen bir sesle Ormancıgil.

Nadirin yeri temiz ve özenli. Servis mükemmel. Lagos balığının ızgarası olağanüstü. Yöre otlarıyla yapılan mezeler değişik tatlar bırakıyor ağzımda. Güneşin yüzümüzü okşaması bir yandan, sazların nazlı nazlı salınışının sesleri bir yandan bütün hırçınlıklarımız, öfkelerimiz yavaş yavaş yelken indiriyor suya.
Dönüş yolunda Vedat Usta teknenin motorunu susturunca doğa ile arkadaşlığımız doruk noktasına çıkıyor. Bu güzelliğin insanın içine işleyen sesi doluyor kulaklarımıza.
Vedat Usta bir evi işaret ediyor: “Bak, Barış Mançonun evi.” Ev hüzünlü olur mu? Basbayağı hüzünlü işte, sahibini arıyor.
Kadın azmağı ya da Azmakbaşını geride bırakırken telleri kopmuş bir keman gibi hissediyorum kendimi.
Gezi sonrası, yaşam kültürü dolu insanlarla biraz daha zenginleşmiş olarak oyunu oynayacağımız Gazi Mustafa Kemal Kültür Merkezine yöneldik.
Salon geniş ve güzel. Sahne yanları ve arkasında da büyük alanlar bırakılmış. Bu alan içine yerleştirilen soyunma odaları bir kişilik ve tasarımı tuvalet kabinleri gibi. Düşündün taşındım, binayı inşa edenlerin neden böyle bir soyunma odası tasarladıklarını bulamadım. Bilen bulan varsa, lütfen söylesin…
İbsen gibi büyük yazarların oyun kişilerine yüklediği duygu oranı çok fazla. Bu tür oyunları arka arkaya oynayınca, rol kimliklerini yaratan oyuncularda bir yorgunluk oluştuğu kesin. Oyunun uzun süre sonra sahnelenmesinden olsa gerek keyifli bir performans vardı sahnede. Muğla seyircisi oyun sonunu coşkulu alkışlarla süsledi. Bu coşku oyun sonrası da sürdü. Bindiğimiz servis aracına el sallayan seyircilere de ilk kez burada rastladığımı söylemeliyim.
Sabah gün ışıkları bizi selamlayınca Denizliye doğru yola çıktık. Yol çalışması nedeniyle ilk kilometreler zorlu geçti. Üstüne bir de sis eklenmesin mi? Yoğun sis içinden birdenbire kendini gösteren sarı ve kavuniçi yapraklarla bezeli ağaçlar öylesine güzel ki!
Denizli Anemon Otel güler yüzlü personeliyle karşıladı bizi. Otel bakımlı, düzenli ve güzel. Yine şehir dışındayız, ama ferah bir otel olduğu için burada vakit geçirmek hiç sorun değil. Kaldığım 408 numaralı odaya girince bir çalışma masası olduğunu görmek şaşırttı beni. Bu yazıyı da o masada yazmak çok eğlenceliydi. Çünkü TRT 3 yayınlarını alan bir radyo masada çalışma anlarıma eşlik etti.
Otelin girişinde sergilenen “Güneşe koşan atlılar” ağaç heykeli muhteşem. Endonezyada tam 500 yıllık bir ağacın gövdesinden yapılma bu heykel tutkunun ne demek olduğunu öyle güzel anlatıyor ki…
Oyunu oynadığımız Hasan Kasapoğlu Sahnesi Pamukkale Üniversitesi Kampüsü içinde yer alıyor. Çok geniş ve çok güzel bir yapı. Teknik donanımı, dekor kapıları en ince ayrıntısına kadar düşünülmüş. Oyuna giderken “Seyirciler bu salona nasıl geliyorlar acaba?” diye düşünmekten kendimi alamadım. Servis otobüsümüze binen güvenlik görevlisi arkadaşımız, “Denizli halkı ve öğrenciler çok ilgili. Kampus içine ring seferleri var. Ayrıca özel otomobilleriyle de gelirler” diyor.
Oyunun biletleri 15 gün öncesinden satışa çıkıyormuş ve çıktığı an tükeniyormuş. Bizim oyun için de bir bilet bulmak mümkün değil. Bu ilgide, yıllarca “Denizli Amatör Tiyatrolar Şenliği” yapmanın yararı yok mu sizce? O günlerde bu şenliği eleştirenler şimdilerde ne düşünüyor acaba?
Matine – suare (gündüz – akşam oyunları) arasına sıkışan kısa bir şehir turunda, Denizli usulü patatesli brokoliyi Çınar Lokantasında tattık. Aydında, Muğlada geleneksel olan kurutulmuş biberin yağda hafif kızartılmış hali bu kentte de çok yaygın.
“Bütün kentler birbirine benzemeye başlamış. Yerel renkler siliniyor yaşamımızdan ve büyük alışveriş merkezleri sarıyor yöremizi…” diye iki tekerleyip üç yuvarlarken karşıma çıkmaz mı Tatlıcı Haydar Ustanın yerel sahlep lezzeti… Soğuk havada içimiz sığınıyor.
Akşam oyunu sonrası kadın seyirciler iletişim kuruyor bizlerle. Oyunun Denizliye tekrar gelmesini istiyorlar . Oyun defterine bir seyirci tarafından yazılan değerlendirme cümlesi ilginçti: “Yürü be Nora, kim tutar seni!”
Turne sonrası yakıcı, üşütücü bir yalnızlık duygusuna kapılıyor insan. Bunları düşünürken eve dönüş yolu erken oluyor galiba… Bir de baktım İzmire varmışız bile.
Turneden kalan anılar , tam otuz yıl önce kapısından girdiğim, boş bir odada yanan lambanın hüznünü çağrıştırıyor bana.
Bir cevap yazın
Yorum yapabilmek için giriş yapmalısınız.