Grafik tasarımcı Nuray Vural 2025-05-30 01:25:39
Yazar: Orhan Beşikçi
Grafik tasarım alanında uzun yıllara dayanan üretimleriyle dikkat çeken Nuray Vural, sanatsal eğitimi ve özgün tasarım anlayışıyla Türkiye’deki görsel iletişim tarihine değerli katkılar sunmuştur.
İzmir doğumlu olan Nuray Vural, babasının memuriyeti nedeniyle çocukluk ve gençlik yıllarını farklı şehirlerde geçirdi. Sanata ilgisi küçük yaşlarda doğadaki canlıları ve ev ortamındaki nesneleri gözlemleyerek çizimler yaparak başladı.
Ablası Ressam Bedriye Gülay Beşikçi’nin Tatbiki Güzel Sanatlar Yüksek Okulu’nda öğrenim görmesi ve okulda düzenlenen bir sergiye katılması, onun sanata yönlendirmesine neden oldu. Liseyi Üsküdar Kız Lisesi'nde tamamlayan Vural, arkeoloji bölümünü kazanmasına rağmen, sanatsal eğitime duyduğu ilgi nedeniyle, sınavlara girerek Tatbiki Güzel Sanatlar Yüksek Okulu Grafik Tasarım Bölümü'nü kazandı.
Nuray Vural, grafik tasarım eğitimine, o dönemde Beşiktaş’ta yer alan tarihi bir binada yürütülen Tatbiki Güzel Sanatlar Yüksek Okulu’nda devam etti. Kurum, daha sonra Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi’ne dönüştü. Sanatçı bu süreçte Mustafa Aslıer, Mustafa Pilevneli, Güler Ertan, Boris Niemann gibi Türkiye grafik sanatına yön veren akademisyenlerden ders aldı.
Eğitimi süresince reklam grafiği, cilt tasarım, illüstrasyon, yazı, tipografi, özgün baskı teknikleri, litografi, serigrafi, gravür, fotoğraf ve görsel iletişim alanlarında donanım kazandı. Öğrencilik döneminde Mensucat Santral’a ait amblem yarışmasında birincilik ödülü kazanması kendisine büyük bir motivasyon sağladı.
Tatbiki Güzel Sanatlar Yüksek Okulu yıllarında aynı sınıfta okuduğu bazı arkadaşları sonraki yıllarda Türkiye sanat ortamında önemli izler bıraktı. Genç yaşta yaşamını yitiren Yani Davernos ve özellikle fotoğraf alanında özgün işleriyle tanınan Şahin Kaygun, dönemin dikkat çeken isimleri arasındaydı.
Mezuniyetinin ardından çeşitli reklam ajanslarında son olarak Man Ajans’da art direktör olarak görev yapan Vural, kariyerinde özellikle basın reklamları, ambalaj, broşür, amblem ve logotype tasarımlarına ağırlık verdi. Yedi yıl sonra, mezun olduğu okula asistan olarak dönerek akademik kariyerine başladı.
Nuray Vural’ın tasarımları, birçok yarışmada ödüle layık görüldü. Yapı Kredi Bankası’nın düzenlediği amblem yarışmasında birincilik ödülü kazandı ve bu amblem uzun yıllar banka şubelerinde ve Yapı Kredi Yayınları'nda kullanıldı.
Ayrıca Raks şirketinin açtığı amblem yarışmasında Nuray Vural’ın eseri birincilikle ödüllendirildi. Bunun yanı sıra sanatçı çok sayıda amblem, afiş ve reklam grafiği tasarımı gerçekleştirdi. Nuray Vural bu üretimlerinde her zaman özgünlüğü ve estetik dengeyi temel aldı.
Vural’ın tasarım pratiği, bilgisayar teknolojilerinin yaygınlaşmadığı bir dönemde başlamış, tüm eskizleri basın ilanları, etiket, sticker, illüstrasyon tipografik düzenlemeleri elle çizilerek (layout) hazırlanmıştır. Kullandığı özel kalemler, fırçalar, letraset ve kâğıtlar, sanatçının yaratıcı sürecinde vazgeçilmez unsurlar olmuştur. Günümüzde tasarım yazılımları ile yürütülen süreçler, onun döneminde elle ve sabırla yürütülmekteydi.
Vural’a göre grafik tasarım: görsel iletişim amacıyla şekil, renk ve yazı unsurlarının bir araya getirilerek anlamlı bir bütün oluşturulmasıdır. Bu alan; afiş, broşür, amblem, logotype, kitap, dergi ve gazete gibi farklı mecralarda uygulanmaktadır.
Vural’ın yaşamı ve mesleki üretimi, Türkiye grafik tasarım tarihinin gelişiminde özgün ve kalıcı izler bırakmıştır. Teknik donanımı, sanata olan duyarlılığı ve yaptığı katkılar, onu yalnızca bir uygulayıcı değil; aynı zamanda bir eğitici ve yol gösterici konumuna taşımıştır. Sanatçı günümüzde atölyesinde resim ağırlıklı çalışmalarına devam etmektedir.