Egeli turizmcilerin "Evliya Çelebisi" Orhan Belge, İzmir turizmi için Çin pazarının önemine dikkat çekiyor
Ona "Egeli turizmcilerin Evliya Çelebisi" diyorlar. Son üç yılda yaklaşık 100 bin kilometre yol kat eden, dünyanın farklı yerlerinde düzenlenen turizm fuarlarına katılan Orhan Belge, bu yakıştırmayı hak ediyor. Doğma büyüme Çeşme Alaçatılı olan ve 35 yıldan bu yana turizm sektöründe çalışan Belge, turizmde dış pazarın iç pazar kadar önemli olduğunu dile getiriyor.
Çeşme'deki Boyalık Beach Otel'in Genel Müdürü Orhan Belge ile Çin'de düzenlenen ITB China Turizm Fuarı'ndan döndükten sonra bir araya geldik. 2018 yılının "Çin'de Türkiye Turizm Yılı" ilan edilmesinin ardından fuar izlenimlerini, bu uzak pazarın İzmir'e ilgisini, fırsatları, pazar için neler yapılabileceğini konuştuk. Genelde de yurt dışı fuarların ülke turizmine katkısı üzerine görüşlerini aldık.
Ege Turistik İşletmeler ve Konaklamalar Birliği (ETİK) Yönetim Kurulu Üyesi Orhan Belge'ye turizm sektörüyle nasıl tanıştığını, buluştuğunu sordum. "Çocukluğumda, Çeşme'ye gelen turistleri benim de içinde olduğum halk oyunu ekipleri folklor gösterileriyle karşılardı. Daha sonra turistleri evlere götürür, annelerimizin yaptığı börekleri ikram ederdik. Turistlerle ve turizmle tanışmamız böyle oldu" karşılığını veriyor deneyimli turizmci.
Sektörde 35 yılı geride bırakan, 29 yıldır aynı turizm işletmesinde görev yapan Orhan Belge, sektörünün büyük kriz yaşadığı 2015 yılından başlayarak rotasını yurt dışı fuarlara çevirmiş. Üç yıllık süreçte dört kez Hollanda, dört kez Almanya, iki kez İran, birer kez Dubai, Ukrayna, Romanya, Yunanistan, Çekya ve Çin'de düzenlenen turizm fuarlarına katılmış.
Belge, 16-18 Mayıs 2018 tarihleri arasında Şangay'da düzenlenen ITB China'nın katıldığı son yurt dışı fuarı olduğunu söylüyor. Orhan Belge, "Çin'e giderken uçuş 10 saat, dönüşte 11 saat sürdü. Giderken, 'Bir daha bu ülkeye gideceğimi sanmıyorum' demiştim. Dönerken 2019 yılının Mart ayında düzenlenecek Guangzhou Uluslararası Seyahat Fuarı'nın (GITF) planlarını yapıyordum" diyor.
Çin'de Türkiye yılı
Çeşme uzun yıllardır rotasını yerli turiste çevirmişken, yapılan festivallere başta İstanbul olmak üzere Anadolu'nun pek çok kentinden akın akın yerli turist gelirken, neden Çin'deki fuara katıldığını soruyorum Belge'ye. "Burada sezon üç, en fazla dört ay sürüyor ve bu süreçte iyi para kazanıyor tesisler. Ancak üç ay çalışıp kazandığınızla dokuz ay geçinemezsiniz. Bizim turizmi daha uzun bir sezona yaymamız gerek. Bunun için de iç pazar kadar dış pazara da önem vermemiz gerekiyor" diye yanıtlıyor.
Dış turizm için yaptıkları tanıtımlarla 2014 yılında tesislerinde yüzde 4 olan dış pazar payını bugün yüzde 14 dolayına yükselttiklerini anlatan Orhan Belge, "Turist Çin'de bile olsa gitmek lazım" diyor. Geçtiğimiz yıl otellerinin booking.com arama motorunda Çin'den en çok aranan otel olduğunu öğrendiklerini söyleyen Belge, "Geçtiğimiz yıldan bu yana otelimize gelen Çinliler bizim de bu pazara yönelmemizi sağladı" diyerek Çin pazarına ilişkin şu görüşleri paylaşıyor:
Çinliler İzmir'i tanımıyor
"Shangay'da düzenlenen fuar, 80 ülkeden 700 dolayında katılımcıyla gerçekleşti. Sektörden katılan tek otel olarak gerçekten büyük ilgi gördük. Giderken broşürlerimizin bir kısmını Çince bastırmamız çok hoş karşılandı. Çinliler çok saygılı insanlar. Ne yazık ki İzmir'i tanımıyorlar. Ege Denizi'ni 'aşk denizi' olarak biliyorlar ama bu kıyıların sadece Yunanistan'a ait olduğunu sanıyorlar. Türkiye ile ortak paylaşılan bir deniz olduklarından haberleri bile yok."
Çinliler de direkt uçuş istiyor
"Standımızda 2018'in Türkiye yılı olduğu yazılıydı Çince. Çok ziyaretçimiz oldu gerçekten. Gelen acenteler kartlarını bırakıp broşürlerimizi aldılar. Avrupa'daki fuarlarda broşür dağıtmaya biz kendimiz çıkarız genelde, burada yerimizden ayrılamadık ziyaretlerin sıklığından. Güzel geri dönüşler alacağımıza inanarak döndük. Ancak standa gelen herkes Shangay ile İzmir arasında direkt uçuş olması için talepte bulundu bizden. Olabilirse, Çinlilerin İzmir'e gelmemesi için neden yok. 10 saatlik uçuştan sonra bir iki saat daha uçmak istemiyorlar. Direkt uçuş için atılacak her adım bizi Çin'e yakınlaştıracak."
Çinliler'in sadece deniz, kum, güneşe değil, alışveriş ve kültür turizmine de önem verdiklerine değinen Orhan Belge, sözlerini şöyle sürdürüyor:
"Çin'den gelen konuklarımız Çeşme'den İzmir'e, Kemeraltı'na alışverişe gidiyor. Alışverişi çok seviyorlar. Yemeklerimize bayılıyorlar. Türkiye'de Pamukkale, Nevşehir en çok ziyaret ettikleri bölgeler. Ama yeterli tanıtım olursa İzmir de ziyaret edecekleri kentler arasında yer alacaktır. İzmir'in yaşam biçimi, denizle olan ilişkisi, tarihi ve turistik yerleri, özgün lezzetleri Çinliler için çok cazip.Üstelik ülke olarak onlar için fiyatlarımız da uygun görünüyor."
Çince tanıtım yapmak
Fuarda sıklıkla karşılarına çıkan bir şarkıdan da söz ediyor Orhan Belge. "Çinliler'in bir pop şarkıcısı var. Xiao Zhang adındaki şarkıcının söylediği bir şarkı ise çok popüler şu sıra. Bu şarkının nakaratında 'Seni romantik Türkiye'ye götürmek istiyorum' diyor. E biz bu genci Türkiye'ye davet etsek, konser verdirsek iyi bir tanıtım olmaz mı?" diye soruyor. İzmir'de kurumların yurt dışı tanıtımını yaparken mutlaka Çince'ye de yer vermesi gerektiğine değiniyor Belge. "Çinliler sosyal medyayı çok kullanıyorlar. Hatta bize orada söylenen bir söz var Çinliler için. 'Çinliler çok acıkır. Ama bir lokantaya gittiklerinde önce cep telefonlarını doyururlar'. Önce telefonlarını şarj ediyor ve bulundukları mekanı, lezzetleri paylaşıyorlar. Sosyal medyayı çok yakından takip ediyorlar" diye anlatıyor.
Fuarlara katılmak yetmiyor
Orhan Belge hem Ege Turistik İşletmeler ve Konaklamalar Birliği (ETİK) hem de Çeşme Turistik Otelciler Birliği'nin (ÇEŞTOB) üyesi. 35 yılını turizm sektörüne veren Belge, "Bizim birliklerimizin toplantılarında tanıtım konusu sık sık dile getirilir. ETİK yıllardır İzmir'e direkt uçuş olmalı diye söylüyor, daha çok tanıtım yapmalıyız diye her fırsatta anlatıyor. Tanıtım için sadece fuarlara katılmak yetmiyor. Fuar dışı zamanlarda da oteller, acenteler olarak ziyaretler yapmamız, Rusya'da yapılan Türk haftası gibi Çin'de de özel Türk haftaları düzenlememiz gerekiyor.Yine bu yıl Singapur ve Malezya dünya çapında fuarlar düzenleneyecek sonbaharda. Yine İngiltere fuarı var bizim için önem taşıyan. Buralara gitmek gerekiyor. Hemen geri dönüş alamayabilirsiniz, ama denize oltanızı atmazsanız olmaz. Zaman içinde mutlaka bir geri dönüşü oluyor, olacaktır" diyor.
Çinli turist kışın tatil yapıyor
Çin pazarının sürdürülebilir turizm için de önemli olduğunu vurguluyor Orhan Belge. "Bizim deniz, kum, güneş turizmimiz üç-dört ay sürüyor. Sonra tesislerin faturaları nasıl ödeyeceğiz diye düşündüğü zor dönemler başlıyor. İşte Çinliler de bu dönemde tatile çıkıyor. Ekim, Kasım, Aralık tatil zamanları. Tam bize göre bir pazar. Neden yatırım yapmayalım bu pazara?" diye soruyor.
Turizmci şaşkın
İzmir'in fuarlara katılım konusunda daha çok çalışması gerektiğini dile getiriyor Egeli turizmcilerin "Evliya Çelebi"si. "Bir yurt dışı fuara gideceğim zaman nereye başvuracağımızı şaşırıyoruz" diyen Orhan Belge sözlerini şöyle sürdürüyor:
"Fuar programını bazen İzmir Turizm Tanıtma Vakfı (İZTAV), bazen İzmir Kalkınma Ajansı (İZKA) ya da İzmir Valiliği üstleniyor. Şu işi tek elde toplasalar, bizim de kafamız karışmasa gerçekten iyi olacak. Artık birlik olmak, tek yumruk olmak zorundayız. Bakın iki yıl önce Romanya'da katıldığımız fuarda öyle bir Antalya şovu vardı ki, etkilenmemek mümkün değil. İzmir'den yine biz vardık otel olarak, İzmir'in standı bile yoktu. Gelenleri kapıda karşılıyordu dans ekipleri, folklor ekipleri. Biz niye böyle değiliz anlayamıyorum. Yapacağımız şey basit, gideceğiz, tanıtımımızı yapacağız ve geri dönüş için çalışacağız."
Termal turizm Çeşme'yi kalkındıracak
Çeşme'nin termal turizmini kullandığında ilçeye ciddi anlamda yabancı turist geleceğini de söyleyen Belge, "İzmirli Çeşmeli turizmci el ele verip yurt dışı fuarlarda ve fuar zamanlarının dışında sağlık turizmini pazarlamak için özel ziyaretler gerçekleştirmeli. Çeşme'nin termal olanakları çok değerli, suyundaki mineral oranı çok yüksek. Hollanda'daki acenteler TETUSA'nın termal çalışmalarını tamamlamasını bekliyor. Eminim bu potansiyeliyle Çeşme çok önemli bir destinasyon olacak" görüşünü paylaşıyor.