Metro sözleri...
Yazar: Çağlayan Bilgen
Ä°zmir BüyükÅŸehir Belediye BaÅŸkanı Aziz KocaoÄŸlu, 2004’te koltuÄŸuna oturduÄŸu zaman önce 90, sonra 130 milyon dolara mal olması planlanan 5.5 kilometrelik “Üçyol-Üçkuyular” hattını baÅŸlattı.
Ardından 350 milyon dolara mal edilecek 80 kilometrelik Aliağa-Menderes hattına devam etti.
25 Haziran 2007’de de 3 kilometre uzunluÄŸundaki 30 milyon dolarlık Ege Ãœniversitesi-Bornova Merkez’in inÅŸaatına girdi.
“Ä°zmir’i demir aÄŸlarla öreceÄŸim” diyen KocaoÄŸlu, üç ayrı metroyu aynı anda götüremeyince adeta “başına çorap ördü.”
Kuşkusuz bu çorabı tek başına örmedi.
Yanlış firmalarla yapılan ihaleler...
“Kargadan kılavuzlar”ın yanlış yol göstermesi...
Yerin altında önceden kestirilemeyen ya da doğru dürüst araştırılmayan zemin koşulları, metro hatlarının yılan hikayesine dönmesinde etken oldu.
Boşa geçen günler, aylar ve yıllar...
Ve “bir arpa boyu” alınamayan mesafeler...
Feshedilen sözleşmeler ve son üç yılda sarfedilen sözler...
Bu geçen süre içiresinde isterseniz kim neler söylemiş kısaca bir hatırlayalım...
***
“11 kilometrelik metroyu 100 kilometreye çıkaracak ihaleleri yaptık. Üçyol-Üçkuyular metro problemini en akıllı ve kentin en yararına olacak ÅŸekilde çözdük. Zaman açısından en az zarar görecek ÅŸekilde çözdük. Firma, 180 günde eksikleri telafi edecek. Biz bugünden itibaren bu ÅŸartlara uymazlarsa istediÄŸimiz an ihbarsız fesih ve firmanın yargı haklarından vazgeçeceÄŸi sözleÅŸme yaptık.” (13 Mayıs 2006-Ä°zmir BüyükÅŸehir Belediye BaÅŸkanı Aziz KocaoÄŸlu)
***
“Ä°zmir Metrosu’nun akıbeti belli deÄŸil. Ankara’da, Ä°stanbul’da iÅŸler tıkır tıkır yürüyor. Metro tünellerinde yaÅŸanan sıkıntı çözülmeli. Bu iÅŸ çocuk oyuncağı deÄŸil. Herkes sorumluluÄŸunu bilmeli. Ama halkın güvenliÄŸini tehlikeye düşürecek bir durum ortaya çıkarsa, metro inÅŸaatına da tıpkı UNIVERSIADE’da olduÄŸu gibi el koyarız. Biz çözeriz. Ama ben iÅŸin o boyutlara varacağını sanmıyorum.” (30 Eylül 2006-AKP Ä°zmir Milletvekili Ä°smail Katmerci)
***
“2008’de tamamlanacak metrolar, altgeçitler, raylı sistemler bitip Buca Tınaztepe Kampusü’nü, Narlıdere ve Halkapınar Garaj’ın metro temellerini attığımızda, 2010-2011 gibi Ä°zmir’in ulaşım sorunu kalmaz. Ayrıca 8 yeni vapur da alıyoruz.” (17 AÄŸustos 2007-Aziz KocaoÄŸlu)
***
“Bizim için kentin birinci sorunu ulaşım. Sürekli AliaÄŸa-Menderes, Üçyol-Üçkuyular, Ege Ãœniversitesi Hastanesi-Bornova Merkez metro projelerini öne çıkardık. Bunlarda ciddi bir mesafe katettik. Bölüm bölüm açmayı düşünüyoruz. Åžimdi yerin altında çalışıyoruz. Ve zemin çok deÄŸiÅŸken. Her ÅŸey var. Bir bakıyorsunuz granit; 50 santimi 3 günde geçiyoruz. Bir bakıyorsun ileride arkasından çakıl geliyor, kaya geliyor. Arkasından balçık geliyor... Arkasından dere geliyor. Yani ne ararsan var. Ama ÅŸunu söyleyeyim, AliaÄŸa-Menderes’te sistem mühendisliÄŸi ihalesine çıkıldı, bir aksilik olmazsa, yıl sonunda orada seferler normal olarak baÅŸlaması lazım. Trafik rahatlatacak tek ÅŸey, raylı sistemdir, metrodur. Bunlar kentin ötelenmiÅŸ projeleridir. Ne kadar ötelenmiÅŸ projesi varsa hepsini önümüze aldık, finansmanı da bulduk, gidiyoruz. (21 Mayıs 2008-Aziz KocaoÄŸlu)
***
“Metronun özü tünellerin açılmasıdır. Araziyi, ÅŸartları gördünüz. Burada Ä°zmir ulaşımının en zor tünelini geçmiÅŸ oluyoruz. Üç istasyonu (Ä°zmirspor, Hatay, Göztepe) en kısa zamanda açmak mümkün. Ä°ki istasyon bittikten sonra raylar döşenecek. AliaÄŸa-Menderes hattı da mayıs ayında. Firmanın sahibi burada. Ya 2009 ’un sonuna kadar burayı bitirecek ya da kendini bitirecek, kendisi bitecek. Yapacağı iÅŸten fazla para alacağı var, iÅŸi yaparsa alır. Ben söz veriyorum 31 Aralık akÅŸamı metro çalışmaya baÅŸlamazsa kendisi bilir. Ben de ne yapacağımı bilirim.”(3 Mart 2009- Aziz KocaoÄŸlu)
***
“2010 yılının ocak ayında metronun devreye girmesi için inÅŸaat çalışmalarını her gün her an izliyoruz. 24 saat takip ettiÄŸimiz bir iÅŸ. Uykuda bile metroyu hesaplıyoruz. ” (25 Nisan 2009-Aziz KocaoÄŸlu)
***
“Siyasetin metroyla uzaktan yakından ilgisi yok. Türkiye’yi yönetmek için iktidar olmuÅŸ bir parti olan AKP’nin herhangi bir yöneticisinin Ä°zmir’de metronun gecikmesini istemesi gibi bir durum olamaz. Bu siyasetin de hükümetin de doÄŸasına aykırıdır. Açılan ihaleyi, ÅŸartlara uyan ve en düşük fiyatı veren firma kazandı. Ä°ÅŸi teslim aldı. Daha sonra tüm uyarılara, çabalarımıza karşın iÅŸi tamamlayamadı. Siyaseten olduÄŸuna inanmadığım, kendi iç sıkıntılarından dolayı gecikince son uzatmaları da verdik. Kitlenme noktasına gelindi. Kimsenin ekmeÄŸiyle oynamak, iÅŸini bozmak gibi gibi niyetimiz yok. Ancak yasal olarak verilen görev gereÄŸi iki inÅŸaatla ilgili fesih kararı aldık. Müteahhit firma yargıya gidip hakkını arayacaktır.Ä°zmir metro ve raylı sistemde kaos beklemiyor. ” (3 Haziran 2009-Aziz KocaoÄŸlu)
***
“Metro ve yol inÅŸaatları gibi kamu yatırımlarından zarar gören esnafa destek olunması amacıyla verdiÄŸim kanun teklifi meclis gündemine alınsın. Esnafın uÄŸradığı zarar dikkate alınarak, esnafa destek olunsun. Bu amaçla 16 Mayıs 2008 tarihinde TBMM’ye bir yasa teklifi sundum. Dikkate alınsın. Çünkü bu sorun Türkiye’nin tüm kentlerinde yaÅŸanıyor” (7 Temmuz 2009-CHP Ä°zmir Milletvekili Mehmet Ali Susam)
***
“Metro çalışması BüyükÅŸehir Belediyesi’nin yetki ve sorumluluk alanı içindedir. Ancak Ä°zmir’in sorunları hepimizin sorunudur. Sayın Aziz KocaoÄŸlu konuyla ilgili bizden yardım talep ederse hükümet nezdinde bu taleplerin karşılanmasına yönelik çalışma yapmaya hazırız. Göreve geldiÄŸim ilk günden bu yana bu çaÄŸrımızı dile getirmemize raÄŸmen büyükÅŸehir belediye baÅŸkanımızdan herhangi bir yanıt gelmedi.”(16 Temmuz 2009- AKP Ä°zmir Ä°l BaÅŸkanı Ömür Kabak)
Bütün bu açıklamalardan sonra, sizce başka söze gerek var mı?
Ne dersiniz?