İndirimi bile fırsata dönüştürenler!..
Yazar: Barış Kudar
Siz siz olun her indirime kanmayın…
Denetimsiz indirimler sizleri “kek” yerine koyuyor çünkü…
Ä°ndirim sezonu geldiÄŸinde bir bakarsınız ki fiyatlar yüzde 70-80 düşmüş…
“Vay beee” diyerek hemen indirimli satışlara koÅŸarsınız…
Ne var ki, indirim, aslında bindirilmiÅŸ fiyatların eski düzeyin çok az altına çekilmesi biçimde kendisini göstermiÅŸtir…
Siz kafanızdan hesap yaparsanız…
“Bu kadar indirim yaptıklarına göre demek ki bizim sırtımızdan yüzde 100’leri aÅŸan miktarlarda kazanıyorlarmış…”
Aslında indirim kelimesi Türk Dil Kurumu’na göre:
“Fiyatta yapılan deÄŸer düşürümü, tenzilat, iskonto” anlamındadır!..
Bindirimle indirim tam bir aldatmacadır…
Åžimdi hükümetimiz piyasa canlansın diye ÖTV ve KDV’de indirim yaptı ya…
Bir baktık ki, adamlar indirimin uygulamaya girmesinin hemen ardından talep patlaması yaÅŸanınca “kur farkı”, “maliyet artışı” gibi bir dizi bahanenin ardına gizlenip zam yapıverdiler… Stoklar azalanıca satıcılar indirimi gizli zamma dönüştürüverdiler…
Aklı başında medya kuruluÅŸları bu oyunu zamanında farkına varıp haberler yaptılar…
Hükümet yanlısı basın bile bu tür uygulamalardan rahatsız olacaklar ki sayfalarına bu olup biteni aktarmak zorunluluÄŸu bulunduÄŸunu hissettiler…
Hükümete yakınlığı ile bilinen Zaman Gazetesi’nde yer alan haberin baÅŸlığı bile:
“Beyaz eÅŸyada da ÖTV fırsatçıları iÅŸbaşında” oldu!..
Zaman gazetesinin haberine göre, bazı üretici firmalar ve bayiler vergi indirimini fiyatlara zam olarak yansıttı. 890 liraya satılan bir çamaşır makinesinin fiyatı, indirim beklenirken 1.065 liraya yükseldi. Suçlamaların önemli bir kısmı 'spotçu' adı verilen ve garantisiz ürün satan işyerlerine yönelirken, uygulamanın daha ilk günü yüzde 2-3 oranında zam yapılması, tüketicilerin sert tepkisiyle karşılaştı.
Gördüğünüz gibi yanlış varsa göze batmaması mümkün deÄŸil…
Beyaz eşya sektöründe yapılan ÖTV indirimi, tüketiciye yansımadan zam olarak geri döndü. Üretici firmaların ardından bazı bayilerin de gizli zammıyla birlikte buzdolabı, çamaşır ve bulaşık makinesi gibi beyaz eşyaların fiyatları, indirim öncesine göre daha pahalı hale geldi.
Tüketiciler DerneÄŸi eski BaÅŸkanı Kemal Özel, "Daha önce 2 liraya yediÄŸiniz bir tabak pilava, KDV yüzde 10 düşse dahi yine 2 lira veriyorsunuz. O zaman indirim, müşteriden ziyade üretici ve satıcıya fayda saÄŸlayan bir unsur haline dönüşüyor" diyor…
Bir de pirincin içinde taÅŸ varsa(!) o zaman indirimden saÄŸlanan yarar katmerli oluyor…
Ey benim gözünü sevdiÄŸimin halkı…
Gördüğünüz gibi indirimi bile fırsata dönüştürebilen beceriye sahip bir yapımız var…
Ama hala bunun farkına varıp kazıklanmamayı ne zaman öğreneceğiz?..