İndirimi bile fırsata dönüştürenler!..
Yazar: Barış Kudar
Siz siz olun her indirime kanmayın…
Denetimsiz indirimler sizleri “kek” yerine koyuyor çünkü…
İndirim sezonu geldiğinde bir bakarsınız ki fiyatlar yüzde 70-80 düşmüş…
“Vay beee” diyerek hemen indirimli satışlara koşarsınız…
Ne var ki, indirim, aslında bindirilmiş fiyatların eski düzeyin çok az altına çekilmesi biçimde kendisini göstermiştir…
Siz kafanızdan hesap yaparsanız…
“Bu kadar indirim yaptıklarına göre demek ki bizim sırtımızdan yüzde 100’leri aşan miktarlarda kazanıyorlarmış…”
Aslında indirim kelimesi Türk Dil Kurumu’na göre:
“Fiyatta yapılan değer düşürümü, tenzilat, iskonto” anlamındadır!..
Bindirimle indirim tam bir aldatmacadır…
Şimdi hükümetimiz piyasa canlansın diye ÖTV ve KDV’de indirim yaptı ya…
Bir baktık ki, adamlar indirimin uygulamaya girmesinin hemen ardından talep patlaması yaşanınca “kur farkı”, “maliyet artışı” gibi bir dizi bahanenin ardına gizlenip zam yapıverdiler… Stoklar azalanıca satıcılar indirimi gizli zamma dönüştürüverdiler…
Aklı başında medya kuruluşları bu oyunu zamanında farkına varıp haberler yaptılar…
Hükümet yanlısı basın bile bu tür uygulamalardan rahatsız olacaklar ki sayfalarına bu olup biteni aktarmak zorunluluğu bulunduğunu hissettiler…
Hükümete yakınlığı ile bilinen Zaman Gazetesi’nde yer alan haberin başlığı bile:
“Beyaz eşyada da ÖTV fırsatçıları işbaşında” oldu!..
Zaman gazetesinin haberine göre, bazı üretici firmalar ve bayiler vergi indirimini fiyatlara zam olarak yansıttı. 890 liraya satılan bir çamaşır makinesinin fiyatı, indirim beklenirken 1.065 liraya yükseldi. Suçlamaların önemli bir kısmı 'spotçu' adı verilen ve garantisiz ürün satan işyerlerine yönelirken, uygulamanın daha ilk günü yüzde 2-3 oranında zam yapılması, tüketicilerin sert tepkisiyle karşılaştı.
Gördüğünüz gibi yanlış varsa göze batmaması mümkün değil…
Beyaz eşya sektöründe yapılan ÖTV indirimi, tüketiciye yansımadan zam olarak geri döndü. Üretici firmaların ardından bazı bayilerin de gizli zammıyla birlikte buzdolabı, çamaşır ve bulaşık makinesi gibi beyaz eşyaların fiyatları, indirim öncesine göre daha pahalı hale geldi.
Tüketiciler Derneği eski Başkanı Kemal Özel, "Daha önce 2 liraya yediğiniz bir tabak pilava, KDV yüzde 10 düşse dahi yine 2 lira veriyorsunuz. O zaman indirim, müşteriden ziyade üretici ve satıcıya fayda sağlayan bir unsur haline dönüşüyor" diyor…
Bir de pirincin içinde taş varsa(!) o zaman indirimden sağlanan yarar katmerli oluyor…
Ey benim gözünü sevdiğimin halkı…
Gördüğünüz gibi indirimi bile fırsata dönüştürebilen beceriye sahip bir yapımız var…
Ama hala bunun farkına varıp kazıklanmamayı ne zaman öğreneceğiz?..