Tekatu
Yazar: Orhan Beşikçi
19. Yüzyıl'ın ortasında İzmir - Aydın demiryolu ve arkasından İzmir - Kasaba (Turgutlu) demiryolu hatlarının kurulması nedeniyle tarımsal ağırlıklı yük ve insan taşımacılığı yerini demiryolu taşımacılığına bıraktı. İzmir- Aydın, arkasından İzmir - Kasaba demiryolu hatlarının devreye girmesiyle hayvan gücüyle yapılan taşımacılıkta gerileme olsa da, bu geleneksel taşımacılık 20. yüzyılın başlarına kadar devam etti
19. Yüzyıl'ın ortalarında kurulan demiryolu hatları tarımsal yönden zengin olan bölgeleri İzmire bağlamakla kalmadı, yeni tren istasyonlarının kurulmasına neden oldu
Alsancak - Aydın, İzmir - Kasaba demiryolu tren hatlarının kesiştiği istavroz denilen, Cumhuriyet döneminde adı Hilal olarak değiştirilen istasyona demiryolu çalışanları, Osmanlıca'da kesişme anlamın gelen tekatu dediler
Basmane ve Alsancak garlarından kalkan trenlerin buluştuğu kesişme noktasının dünya demiryoları içerisindeki önemi sayılarının az olmasından kaynaklanır ve adları literatürde elmas kavşak diye geçer... Birbiriyle kesiştiği için geçişleri özel kontrollü sinyallerle yapılan elmas kavşaklar, dünyada sadece İngiltere, Batı Hindistan, ABD'nin California eyaletinin Calton şehrinde bulunmaktadır.
Özellikle buharlı trenle nostaljik gezi yapan demiryolu sevdalılarının bu kavşak üzerinden geçerken heyacan ve coşku yaşadıklarını biliyoruz
Henüz kent insanı tarafından öyküsü bilinmeyen elmas kavşak tekatu İzmirin zenginliğidir
(Fotoğraflar: Esra Tolga)
***
En başarılı belediye başkanlarımızın yönettiği İzmirde, kaderine terk edilmiş Cumhuriyet Çeşmesi yaşanan olayları özetler gibi
Cumhuriyet Bayramımız kutlu olsun