Moroğlu, Bakan Yıldırım'a Konak tünelini sordu
Yazar: Güncel Haberler
Cumhuriyet Halk Partisi (CHP) İzmir Milletvekili Mustafa Moroğlu, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım’ın yanıtlaması istemiyle Konak tüneline ilişkin soru önergesi verdi. Moroğlu, TBMM Başkanlığı’na verdiği soru önergesinde, tünelin fizibilite çalışmaları, projesi yapılmadan, bölgenin heyelan riski taşıdığı ve arkeolojik sit alanı olduğu dikkate alınmadan temel atma töreni yapıldığını söyledi.
Önergesinde, bu projeyle ilgili olarak sivil toplum kuruluşları, mühendis ve mimarlar odalarının pek çok çekinceyi, kaygıyı ve sorunu ortaya koyduğunu anlatan Mustafa Moroğlu, sivil toplum örgütleri tarafından getirilen eleştiriler ve önerilerin dinlenmediğini dile getirdi. Konak tüneli güzergahının önce Konak-Mürsel Paşa Bulvarı olarak açıklandığını, ardından hemen güzergah değişikliğine gidildiğini, bu kez Bahri Baba Parkı’ndan Yeşildere Caddesi’ne uzanacak bir projeden söz edildiğini belirten Moroğlu, “İzmir’in ulaşım sorununu çözeceği iddia edilen Konak tüneli, İzmir’in Ulaşım Ana Planı’nda da bulunmamaktadır. Tünelin geçmesinin öngörüldüğü güzergah başlangıcının üçüncü derece arkeolojik sit alanı ile heyelan bölgesi yakınında olması da dikkat çekmektedir” dedi.
CHP İzmir Milletvekili Moroğlu, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım’ın yanıtlamasını istediği soruları şöyle sıraladı:
- Yeni güzergahın zemin etüdü, plan ve projesi yapılmış mıdır?
- Yapıldıysa zemin etüdünün sonucu nedir?
- Karayolları 2. Bölge Müdürlüğü yetkililerinin tünel kazısı çalışmaları ile jeolojik etüt çalışmalarının aynı anda yapılacağına ilişkin açıklamaları basında yer almıştır. Tünel yapımında, zemin etüdü ile kazı çalışmalarının aynı anda yapılması yöntemi yeni midir?
- Bu yöntem ile yapılacak çalışma sonucunda; zeminin tünel yapımına uygun olmadığı anlaşılırsa ortaya çıkacak ekonomik zararın, iş gücü ve zaman kaybının sorumlusu kim olacaktır?
- Tünelin geçtiği güzergah Kadifekale heyelan bölgesi yakınlarıdır. Bu durum göz önüne alınmış mıdır?”
- İzmir tarihi ve kültürel miras açısından önemli kentlerden biridir. Konak tünelinin, 3. derece arkeolojik sit alanından geçtiği bilinmektedir. Temel atma töreninde “Sit ise de yapılır. Değilse de yapılır. Her şeyin çözümü vardır” şeklindeki açıklamalarınız basına yansımıştır. Sözünü ettiğiniz çözüm nedir?
- Temel atma töreninde, Konak Tüneli Projesi ile ilgili olarak, “Her şeyin hesabı kitabı, planı, projesi vardır” ifadelerini kullandınız. Konak tünelinin planının, İzmir’in nazım imar planlarında ve 2009 yılında hazırlanıp, onanan Ulaşım Ana Planı’nda olmadığını neden söylemediniz?”
- 23.03.2011 tarihinde yayınlanan “Türkiye Ulaşım ve İletişim Stratejisi Hedef 2023 Raporu’nda” otomobil odaklı ulaşım tercihinin, fiziksel çevreyi onarılmaz biçimde bozan en önemli etkenlerden biri olduğu belirtilmiştir. Bu rapora göre karayolu ve otomobil taşımacılığı yerine toplu taşımayı özendirecek raylı sistemler tercih edilmelidir. Konak Tüneli Projesi bizzat Bakanlığınız tarafından yayınlanan raporla çelişmektedir. Bu çelişkinin nedeni nedir?
- Türkiye Ulaşım ve İletişim Stratejisi’ne ulaşım yatırımlarına uyulmayacaksa, bu konuda raporun hazırlanmasının nedeni nedir?
- Türkiye Ulaşım ve İletişim Stratejisi Hedef 2023 Raporu’nda kentlerdeki ulaşımın uzlaşma odaklı karar sürecinden söz edilmektedir. Konak tüneli ile ilgili olarak hangi sivil toplum kuruluşu, meslek odası ya da yerel yönetim ile uzlaşma sağlanmıştır?
- Konak tünelinin toplu taşımayı teşvik eden, İzmir’in diğer ulaşım projeleri ile uyumlu, planlama ilkelerine uygun ve kamu yararı çerçevesinde hazırlanmış bir proje olduğunu gönül rahatlığı ile söylemek mümkün müdür?”