Herkes İçin Acil Sağlık Derneği: HİASD
Yazar: Dr. Ülkümen Rodoplu
Herkes İçin Acil Sağlık Derneği HİASD, acil tıp sistemi içinde yer alan ilk yardım, hastane öncesi acil sağlık hizmetleri, acil servis, afet tıbbı konularında çalışan tüm kurum, kuruluş ve kişileri ortak bir çatı altında toplayarak, bilimsel çalışma ve girişimlerde bulunmak ve böylece halkımızın hakettiği en kaliteli acil sağlık hizmetini alabilmesini sağlamak amacıyla kurulmaktadır. Kurucu üyeleri arasında yer almaktan büyük heyecan duyduğum bu derneğin vizyonu, yaptığı çalışmalarla tüm dünyaya örnek olmaktır.
HİASD’nin kurulma gerekçelerine bakalım:
1) Geçtiğimiz yıllarda acil tıbbın gerçekleştirdiği başarılı çalışmalar ortadadır. Bu alanda emek veren tüm dernekler ile işbirliği yapılması temel amacımızdır. Bu derneklerin deneyimlerinden yararlanarak bu güzel ülkede yaşayan insanların hak ettikleri kalitedeki sağlık hizmetini alabilmelerini sağlamalıyız.
2) Acil tıp sistemi içinde yeralan ilk yardım, hastane öncesi acil sağlık hizmetleri, acil servis ve afet konularında ortak çalışmalar yapılması çok önemlidir.
3) Acil tıp sistemi içinde çalışan hekim, hemşire, paramedik, acil tıp teknisyeni, sağlık memuru ve ilk yardım gönüllülerinin birlikte hareket etmesi ve ortak çalışmalarda bulunması kaçınılmazdır.
4) Birinci basamak sağlık hizmeti sunan aile hekimlerinin ve acil tıp sistemi içinde yeralan tüm görevlilerin acil tıp alanındaki bilgi ve becerilerini geliştirmek en önemli amaçlarımızın başında gelmektedir.
5) Türkiye’de ilk yardım eğitimleri artık paralı olmuştur. Bu da ilk yardımın yaygınlaşmasına engel olmaktadır. Parası olan insanların ilk yardım öğrenebildiği ve sertifika alabildiği bir sistemi doğru bulmuyoruz. Bu eğitimlerden maddi olanakları kısıtlı olan insanlar da yararlanmalıdır.
6) İlk yardım eğitimi veren kurumlar arasında işbirliği yoktur. Eğitim standartlarının belirlenmesi için birlikte çalışma yapılması çok önemlidir.
7) Trafik kazaları, kalp ve damar hastalıkları, ev kazaları, suda boğulma, duman zehirlenmesi, felç, zehirlenme, sıcak çarpması, donma, hayvan ısırmaları gibi konularda halkın bilinçlendirilmesi ve temel ilk yardım uygulamalarının öğretilmesi gerekmektedir.
8) Marmara depreminden sonra afetlere hazırlık konusunda toplumda kazanılan duyarlılık son yıllarda azalmıştır. Bu duyarlılığın yeniden kazandırılması ve afetlere hazırlık konusunda toplumun bilinçlendirilmesi gerekmektedir.
9) Hastanelerin afetlere hazırlanması konusundaki çalışmalar yeterli değildir. Bu konuda ulusal bir planlama yapılmalıdır.
10) 2009 yılında çıkan Acil Servis Yönetmeliği'nde bir çok eksik konu vardır. Bu eksikliklerin saptanması ve hastalarımızın hak ettiği kalitedeki hizmeti alabilmeleri için tüm ilgililerin ortak kararının alınması gerekmektedir.
11) Acil servislerde ve 112 Ambulans’ta çalışan hekim, hemşire, paramedik ve acil sağlık teknisyenleri sağlık çalışanları arasında en güç ve özverili işi yaparken, en az maaşı alabilen kesim olarak kalmıştır.
12) Afet yönetiminde görevli olan tüm kurum ve kişiler arasında işbirliği ve ortak çalışma yapılması gerekmektedir. Bu kişileri ve kurumları bir araya getirmeliyiz. Ancak, bu şekilde afet yönetimi alanında başarıya ulaşabiliriz.
Amaç, halkımızın hak ettiği en iyi acil sağlık hizmetini sunabilmek için bilimsel çalışmalar yapmaktır.